Niebezpieczny port lotniczy przekształcony w nowoczesny port morski

 

niebezpieczne lotnisko
fot. via howzit-hongkong.com

Przeszłość

Kai Tak Airport to legendarne lotnisko międzynarodowe, które od 1925 r. do 1998 r. służyło jako główny port lotniczy Hongkongu. Zostało ono zamknięte i zastąpione przez większe lotnisko, ponieważ nie było w stanie sprostać coraz większej liczbie pasażerów. W grę nie wchodziła jego rozbudowa, ponieważ było ono położone praktycznie w samym mieście, w centralnej części dzielnicy Kowloon City. Ta nietypowa lokalizacja – pas startowy wychodzący w głąb zatoki i znajdujący się w sąsiedztwie wieżowców oraz otaczających miasto pasm górskich – sprawiała że Kai Tak Airpot uznawany był za jeden z najtrudniejszych pod względem lądowania portów lotniczych na świecie.

niebezpieczne-lotnisko-02
fot. via dailymail.co.uk

Skalę trudności potęgował fakt, że było to jedyne tak duże lotnisko, które podczas schodzenia do lądowania wymagało skrętu o 45° na skrajnie niskiej wysokości stu kilkudziesięciu metrów. Oznaczało to wykonywanie manewrów potężną maszyną dosłownie między budynkami mieszkalnymi. Jak wspominają ludzie, którzy mieli okazję lądować w tym miesjcu, przez okna w blokach niemal można było dostrzec, co mieszkańcy Hongkongu oglądają w telewizji.

niebezpieczne lotnisko
fot. via ifly.flight1.net

niebezpieczne-lotnisko-07
fot. via jetphotos.com

niebezpieczne-lotnisko-06
fot. via dailymail.com

niebezpieczne lotnisko
fot. via dailymail.com

niebezpieczne lotnisko
fot. via news.com.au

niebezpieczne-lotnisko-05
fot. via dailymail.co.uk

Lądowanie w takich warunkach z pewnością musiało dostarczać intensywnych wrażeń. Ich namiastkę można poczuć, oglądając poniższe nagrania wideo.

A tu lądowanie nieudane…

Teraźniejszość

W ubiegłym miesiącu przebudowany za ponad miliard dolarów port Kai Tak został otwarty ponownie. W swoim nowym, luksusowym wcieleniu nie będzie on jednak obsługiwał samolotów, ale – statki. Nosi teraz nazwę Kai Tak Cruise Terminal i według lokalnych władz ma się stać głównym w tym regionie węzłem transportowym dla wielkich statków pasażerskich.

Port oddany jest do użytku na razie częściwo. Jego pełne otwarcie planowane jest na jesień tego roku, a docelowo ma wyglądać tak:

port-hongkong-1
fot. via kaitakcruiseterminal.com.hk

port-hongkong-2
fot. via plusmood.com

port-hongkong-3
fot. via archsd.gov.hk

port-hongkong-4
fot. via gizmag.com