Ta 6-sekundowa solówka perkusyjna to prawdopodobnie najważniejszy sampel w historii muzyki

 

Nawet jeśli ktoś nigdy nie słyszał o działającej pod koniec lat 60. grupie The Winstons, to z całą pewnością słyszał ich muzykę – a przynajmniej 6 sekund tej muzyki. Mowa tu o krótkiej solówce perkusyjnej będącej fragmentem instrumentalnego utworu Amen, Brother, który The Winstons nagrali w 1969 r. jako stronę B singla Color Me Father. Solówka ta zaczyna się w 1 minucie i 26 sekundzie.

W przeciwieństwie do piosenki ze strony A, za którą jej kompozytor, a zarazem lider zespołu Richard L. Spencer otrzymał w 1970 r. nagrodę Grammy, utwór Amen, Brother przeszedł zupełnie bez echa i zapewne nikt by dziś o nim nie pamiętał, gdyby nie to, że w połowie lat 80. na scenie hip-hopowej popularny stał się sampling. To właśnie wtedy, a dokładnie w 1986 r., ukazała się przeznaczona dla producentów hip-hopu składanka p.t. Ultimate Breaks and Beats gromadząca utwory, które zawierały solówki perkusyjne nadające się do wykorzystania w roli sampli. Wśród utworów tych był Amen, Brother z solówką, która z jakiegoś powodu znalazła w uszach muzyków stosujących sampling szczególne uznanie – na tyle szczególne, że do dnia dzisiejszego została ona wykorzystana w ponad 1500 utworach, stając się jednym z najczęściej używanych sampli w historii muzyki. Wykorzystywano ją w najróżniejszych gatunkach (m.in. hip-hop, breakbeat, techno, drum & bass etc.) oraz w najróżniejszych postaciach – tutaj np. można ją usłyszeć w wersji normalnej, spowolnionej i przyspieszonej.

Niestety dla muzyków The Winstons stosowanie sampli było kiedyś nieuregulowane prawnie, dlatego żaden z nich nigdy nie otrzymał jakichkolwiek pieniędzy za wykorzystanie fragmentu ich utworu. W dodatku, jak na ironię, Gregory C. Coleman, czyli perkusista, który wykonał kultową solówkę, zmarł w 2006 r. jako bezdomny.

W związku z powyższą sytuacją na szlachetny pomysł wpadł niedawno pewien brytyjski DJ. Otóż w geście zadośćuczynienia oraz wdzięczności za wkład w historię muzyki zorganizował on na portalu GoFundMe kampanię mającą na celu zebranie pieniędzy dla Richarda L. Spencera, który zaaranżował Amen, Brother i jest właścicielem praw autorskich do utworu. W efekcie udało się zgromadzić ponad 22 000 funtów. 

Na koniec zaś kilka przykładów wykorzystania Amen Break (bo takim mianem w międzyczasie ochrzczono solówkę) – ich wyczerpującą listę można znaleźć na stronie whosampled.com.