7 nietypowych wskaźników ekonomicznych

 

Wskaźnik Big Maca

fot. via Wikipedia

Okazuje się, że sztandarowy produkt sieci McDonald’s, czyli serwowany od 1968 r. hamburger Big Mac, potrafi zaspokoić nie tylko głód fizyczny, ale również głód konkretnych informacji z zakresu ekonomii. Brytyjski tygodnik The Economist ustalił mianowicie, że słynna kanapka to przydatne narzędzie służące do analizy wartości walut w poszczególnych krajach. Porównanie cen Big Maca w różnych państwach do jego ceny w USA pozwala bowiem na ustalenie, czy waluty danych krajów są przewartościowane czy niedowartościowane. The Economist wprowadził Wskaźnik Big Maca w 1986 r. i od tamtego czasu raz do roku publikuje jego obliczenia.

 

Wskaźnik męskiej bielizny


fot. via urbanprey.storenvy.com

Wskaźnik MUI (Men’s Underwear Index) służy do wykrywania objawów ekomicznego kryzysu na podstawie statystyk sprzedaży męskiej bielizny. Oparty jest on na założeniu, że w normalnych warunkach gospodarczych mężczyźni kupują bieliznę często i regularnie. W obliczu kryzysu dbanie o ten aspekt garderoby staje się jednak sprawą drugorzędną, dlatego sklepy z męską bielizną notują spadki sprzedaży. Za zwolennika tej nietypowej metody uchodzi m.in. Alan Greenspan, jeden z największych autorytetów ekonomicznych w USA.

 

Wskaźnik atrakcyjności kelnerek


fot. via slwallpapers.com

Zgodnie z tą teorią wnioski na temat aktualnej sytuacji ekonomicznej można wyciągać na podstawie wyglądu kelnerek i kelnerów. Przyjmuje się bowiem, że w normalnych okolicznościach atrakcyjni ludzie łatwiej znajdują atrakcyjne posady, dlatego kiedy więcej takich osób pracuje na stanowiskach kelnerskich, świadczyć to może o pogorszeniu się warunków gospodarczych.

 

Efekt szminki


fot.via ebeautyblog.com 

Efekt szminki to teoria, według której w czasie kryzysu ekonomicznego konsumenci rezygnują z nabywania drogich dóbr luksusowych (np. samochody) na rzecz tańszych dóbr luksusowych (np. kosmetyki). Zjawisko to zaobserwowano podczas recesji w USA w 2000 r., kiedy to dużemu wzrostowi uległa sprzedaż szminek.

 

Wskaźnik długości spódnicy


fot. via yoox.com

Teoria ta powstała w latach 20-tych XX wieku. Sformułował ją amerykański ekonomista George Taylor, który stwierdził, że stan gospodarki można ocenić na podstawie długości spódnic. Według niego w okresie kryzysu ekonomicznego kobiety miały nosić dłuższe spódnice, bo dzięki temu mogły ukryć fakt, że nie stać je na porządne pończochy.

 

Wskaźnik kartonowych pudeł


fot. via cartridgeexpress.net

Wskaźnik ten uchodzi za skuteczne narzędzie do pomiaru zapotrzebowania na dobra nietrwałe. Wzrost tego zapotrzebowania jest bowiem wprost proporcjonalny do produkcji kartonowych pudeł służących do transportowania nietrwałych produktów.

 

Wskaźnik „pieluchowy”


fot. koleksifoto.com

Według tej teorii objawem kryzysu ekonomicznego jest wzrost sprzedaży środków przeciwko wysypkom pieluszkowym. Ponoć podczas recesji rodzice rzadziej zmieniają pieluchy swoim dzieciom, co przyczynia się do występowania u maluchów różnych podrażnień skóry i wysypek. To z kolei zmusza do kupowania specjalnych pudrów i kremów, które mogłyby zaradzić takim dolegliwościom.