Oto jak wygląda słynna scena z siekierą z filmu „Lśnienie” w zestawieniu ze sceną, która była jej pierwowzorem

 

W wywiadzie udzielonym w 2005 roku magazynowi MovieMaker Jim Jarmuch powiedział:

Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. Devour old films, new films, music, books, paintings, photographs, poems, dreams, random conversations, architecture, bridges, street signs, trees, clouds, bodies of water, light and shadows. Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work (and theft) will be authentic. Authenticity is invaluable; originality is nonexistent. And don’t bother concealing your thievery – celebrate it if you feel like it. In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: “It’s not where you take things from – it’s where you take them to.”

Filmowych przykładów ilustrujących ten cytat znaleźć można wiele, ale niewątpliwie jednym z ciekawszych jest najsłynniejsza scena z filmu Lśnienie, czyli fragment, kiedy główny bohater grany przez Jacka Nicholsona rozwala siekierą drzwi, za którymi ukrywają się przed nim jego żona i syn. Otóż chyba mało kto zdaje sobie sprawę, że ta jednocześnie jedna z najbardziej ikonicznych scen w historii kina jest w rzeczywistości filmowym cytatem. Stanley Kubrick zapożyczył ją bowiem z nakręconego w 1921 r. niemego filmu szwedzkiego p.t. Furman śmierci w reżyserii Victora Sjöströma (który później zasłynął jako aktor, wcielając się w główną rolę w filmie Tam gdzie rosną poziomki Bergmana). Poniżej można sobie prześledzić analogie między obydwoma filmami.

scena-1 scena-2

scena-3 scena-4

scena-5 scena-6

scena-7 scena-8